Проблеми сучасного українського університету: думка. - Univer PL
Проблеми сучасного українського університету: думка. - UniverPL

Проблеми сучасного українського університету: думка.

03.03.2012

«Які ж ви всі тупі!» – заявив мені з опалу один з роботодавців після провалювання співбесіди. І, зізнатися, був правий: дурість, вимовлена мною під час нашого з ним діалогу, мала космічний масштаб. І, що найгірше, безпосередньо ставилася до профільного предмету, який я вивчав в університеті.

Низький рівень освіченості студентів здебільшого, зрозуміло, виходить з цілком природноъ ліні і безвідповідальносты, настільки притаманне моєму поколінню і віку. Але насмілюся заявити, що зовсім не останню роль у безграмотності моїх однолітків грає освітня система, що вміщає в себе безліч помилок і безцільних дурниць.

Майже п’ять років тому університет імені Тараса Шевченка впровадив ряд нововведень, що вплинули на процеси утворення в його стінах. Мова про зміни, проведені в рамках Болонського процесу, покликання уніфікувати систему наукових ступенів та дипломів, наблизити нашу систему освіти до європейської з метою подальшого створення єдиного навчального простору. Але, як і більшосты, нинішня реформа пройшла мерщій на словах і папері, ніж на ділі. Але не будемо багато скаржитися на речі, які так і не з’явилися у навчальному процесі (як, наприклад, програма обміну студентів і викладачів із західними університету та акредитація нашого уныверситету), а зосередимося на деталях, які Болонський процес все ж змінив.

Що найбільше вплинуло безпосередньо на студентів та їх підхід до навчального процесу, так це система оцінювання, переведена в 100-бальну шкалу. Звідси детальніше.

Протягом семестру, студенти заробляють бали – чисельні показники їх успіхів у навчанні. Чисельні, саме чисельні. Рівень знань кожного студента відкрито для всіх прирівнюється по якомусь числу, яке можна порівняти з числом сусіда або з середнім балом по курсу. Вельми доречною в цьому випадку була б аналогія зі спортом, де фізичні показники спортсмена також рівняють числами: будь-то дальність стрибка, або час забігу. У цих двох випадків, окрім «арифметики» є ще одна спільна риса: суперництво. З тих пір, як знаннями стало можливо помірятися, студенти перестають бути однокурсниками, вони стають суперниками, конкурентами. А навчання перестає бути вивчення матеріалу, вона стає гонкою за балами. На семінарах частіше звучати не питання про викладенний матеріал, а про «разбаловке» завдань на модульній контрольній. Іншими словами: змінюється мотивація студентів, змінюється мета їхнього навчання. Відтепер вони не вивчають науку, вони заробляють бали. І запевняю вас, це зовсім різні речі.

Студент, який готується до усного іспиту, буде вивчати матеріал в тому ступені розуміння, при якому він зможе проявити свої знання в ході діалогу з більш обізнаним у предметі викладачем. І, слава Богу, хоч ці усні іспити поки не скасували – це б залишило нашу, і так непросту пострадянську систему освіти, без її найбільш явних переваг.

Студент же, що заробляє бали, вивчить матеріал до рівня, достатнього для написання модульної контрольної, і не більше. І ось тепер пару слів про цих самих контрольних та особливості системи виставлення балів в перебігу семестру вцілому. Відразу варто відзначити, що «система» ця носить характер досить безсистемний. Кожен викладач придумує собі свій власний набір оціночних критеріїв. І якщо один, наприклад, ставить бали за пасивне відвідування пар і реферат, то інший ставить бали виключно за домашні роботи, що задаються протягом семестру. Третій і зовсім 100-бальну систему ігнорує і виставляє студентам остаточні оцінки виключно на іспиті. До речі, настільки помітна відмінність підходів викладачів до розуміння Болонської системи, вже саме по собі говорить про її неспроможність. Також це наводить на думку про повну відсутність контролю над роботою викладацького складу – а погано це, чи добре – судіть самі.

Але найчастіше бали ставляться за відвідування, відповіді на семінарах і контрольні роботи. Відповіді на семінарах – читання вголос перед аудиторією підготовленої (читайте «завантаженої з Вікіпедії») доповіді. Контрольні списуються, а пасивне відвідування пар проходить за грою в «Angry Birds» на телефоні. У кінцевому вигляді, освіта з боку студента стає низкою спроб підлаштуватися під певну (і завжди нову) систему оцінювання, і таким чином отримати свої заповітні бали.

Так і є, ще одна деталь, яку, як бруд з вулиці, внесла стобальна шкала. Це – особисті відносини між студентами. Якщо раніше суперництво позначалося тільки в день іспиту і забувалося в найближчі вихідні, то тепер під напругою тваринної конкуренції студенти знаходяться весь семестр. Бали стають темою постійних розмов, заздрості, порівнянь. Від них все більше залежить репутація, ставлення до учня, як до особистості. Часом навіть гірше: замість того, щоб, як всі нормальні студенти, плести любовні інтриги, посвятити свої зусилля спорту, мистецтву та іншим великим справам, молодь даремно витрачає натхнення і життєві сили на суперечки про бали і рейтинг. І хотілося б сказати, що проблема лише в людях і їх природі: що мовляв тягу до заздрості з людини і палкою не вибити. Але тут і в системі справа: не варто їй цього звіра в людях будить.

Проблема заміщення великих справ дрібними підробками на сьогодні є повсюдне. Але все ж автор цією статті щиро сподівається, що сучасні студенти замість обговорень балів і екзаменаційних оцінок своїх однокурсників, знайдуть здібності і сили присвятити себе більш глибоким і гідним молодого покоління справам: самоосвіті, мистецтву, танцям, спорту, юнацькій любові або коханому другу.

Автор статті: Олександр Шевченко, радіофізичний факультет КНУ ім. Тараса Шевченка

Джерело: //lovi-moment.com.ua

Заповнити анкету

Дякуємо, ми отримали Вашу анкету :)

Сконтактуємо з Вами найближчим часом!
АНКЕТА АБІТУРІЄНТА

Ми підберемо для вас напрямок, навчальний заклад та детально пояснимо процедуру вступу. Консультація є безкоштовною.

Відповідаємо максимально швидко!

0 / 50

0 / 500

Дякуємо, ми отримали Вашу анкету :)

Сконтактуємо з Вами найближчим часом!
Заявка на курси польської мови

0 / 500

Дякуємо, ми отримали Вашу анкету :)

Сконтактуємо з Вами найближчим часом!
Заявка на участь в освітньому турі в ВНЗ Польщі
Надати більше інформації

0 / 500